Tykarpsgrottan...

Ingången med en väldigt trång och brant trapp.
Just nu sitter jag och kollar på bilder som jag nyligen lagt in från kameran.. bl.a. bilder från SM i Kristianstad. På våran lediga dag där nere besökte vi ett ställe som heter Tykarpsgrottan.. Japp det är var det låter som... en grotta.. Nu tänker kanske dom flesta av er att Jaha!? en grotta.. kul.. men lugn. På rundturen nere i grottan så fick vi redan på nått som inte ens jag visste... hmm.. okej det där lät väl typ som att jag visste ganska mycket. hehe! I alla fall.. Guiden berättade att vissa delar av grottan har varit med i inspelningen av "Ronja Rövardotter". Alltså det skulle föreställa källaren till borgen som dom bodde i. Ganska häftigt eller hur!?!?
Bilden nedan till vänster är "Stenen" som "Skalleper" drack vatten ur och är egentligen gjord av frigolit :)

Stenen är gjord av frigolit och har stått där sen inspelningen. Det var ur den som    Här fick vi inte gå.   I vissa av gångarna fick man gå och huka sig för att komma fram.

En del av gångarna i grottan var ganska trånga, branta och låga.

På vägen ut därifrån så står några ur mitt sällskap och pekar upp i "taket" (om man kan säga så), så jag går fram och kollar vad dom stirrar på.. sen tittar dom på mej och flinar jätte mycket.... och gissa vad jag fick se...............
inte den bästa bilden...

Bläääää...

men det ska föreställa en spindel. Blää, fy och fan va äckligt... inte nog med det.. när man kollade lite närmare så var det inte bara en.. det var flera (INTE 2), tack och lov så var vi vid utgången.. Guiden sa att om man ville se dagsljus igen så skulle man betala honom avgiften som det kostade att gå med. Jo men visst... jag rusade förbi honom och var en av dom första ut ur grottan..

Väl ute så säger jag "Fy fan va otäckt" och "Usch vad äckligt" sen blev jag knäpptyst när jag upptäckte att gruppen som skulle gå in efter oss stod och gapade och stirrade på mej. Undrar om dom trodde att jag sett ett spöke eller nått.. Stackarna!! haha!!


See Yah!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0